Acupunctuur

In april 2014 heb ik het examen voor de internationaal erkende opleiding tot Veterinair Acupuncturist (IVAS) gehaald:

Acupunctuur is een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde en wordt in China al minstens 3000 jaar toegepast bij mens en dier. Het is de laatste tientallen jaren sterk in opkomst in de diergeneeskunde en de resultaten bij dieren zijn vaak goed en worden meestal sneller bereikt dan bij mensen. Bij een breed scala aan ziekten kan acupunctuur een bijdrage leveren aan de genezing of vermindering van de klachten.
In de diergeneeskunde wordt acupunctuur voornamelijk toegepast bij:
Pijnklachten, bewegingsstoornissen (o.a. artrose en peesproblemen), neurologische stoornissen, maagdarmproblemen, longproblemen en problemen op het emotionele vlak. Het kan goed worden gecombineerd met Westerse geneeswijzen.

Ik gebruik acupunctuur voorafgaand aan een chiropractische behandeling om deze te ondersteunen en het effect er van te versterken. Ook kan ik acupunctuur inzetten bij die paarden of aandoeningen waarvoor een Chiropractische behandeling te heftig zou zijn. Een voorbeeld hiervan is de behandeling van dit paard met artrose van de halswervels.

Acupunctuur is een Holistische therapie die het lichaam als geheel behandeld. Liever noem ik het een complementaire (aanvullende) therapie en geen alternatieve therapie. De World Health Organization (WHO) heeft in 2003 een rapport gepubliceerd waarin de resultaten van eerdere onderzoeken is samengevat. Hun conclusie is dat er wetenschappelijk bewijs bestaat, dat acupunctuur werkt voor tenminste de volgende aandoeningen bij mensen:
Lage rugpijn, nekpijn, knie-pijn, schouderpijn, Ischias-pijn en verstuikingen/verrekkingen/ontwrichtingen.
Voor de volledige lijst zie:

ACUPUNCTURE: REVIEW AND ANALYSIS OF REPORTS ON CONTROLLED CLINICAL TRIALS

Acupunctuur versus Dry-needling: De opleiding tot veterinair acupuncturist is veel uitgebreider en langer dan die voor Dry-Needling. Iemand die Dry-needling toepast, plaatst naalden in Triggerpoints in de spieren en behandeld zo myofasciale pijn. Als Veterinair Acupuncturist bekijkt men het dier in zijn geheel, inclusief de Orgaan-systemen en de functies van deze systemen zoals die in de Traditionele Chinese Veterinaire Geneeskunde (TCVM) worden gezien. Een acupunctuurbehandeling is dus niet alleen gericht op het behandelen van pijn via Triggerpoints. Daarnaast streeft men bij een acupunctuurbehandeling namelijk naar het herstellen van de balans in de Orgaansystemen en het gehele dier. Hierdoor kunnen problemen bij de basis worden aangepakt en blijven de verschijnselen van disbalans uiteindelijk langer weg. Een voorbeeld van disbalans in een Orgaansysteem die vaak voor bewegingsproblemen zorgt, is die van de Nierenergie (niet te verwarren met de nieren zoals de westerse geneeskunde die ziet).