Acupunctuur

Wat is acupunctuur?

Acupunctuur is een holistische therapie die het lichaam als geheel behandeld. Liever noem ik het een complementaire (aanvullende) therapie en geen alternatieve therapie. Acupunctuur is een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde en wordt in China al minstens 3000 jaar toegepast bij mens en dier.

Meridianen en acupunctuurpunten

De leer van de acupunctuur, ook wel Traditional Chinese (Veterinary) Medicine TC(V)M genoemd, bekijkt het lichaam op een andere manier dan wij in het westen gewend zijn. In plaats van de bloed-, lymfevaten en zenuwen, zien zij bijvoorbeeld dat er meridianen door en over het lichaam lopen. Door deze meridianen moet op een vloeiende manier energie (Qi) naar alle onderdelen en organen van het lichaam kunnen stromen. Op de meridianen liggen punten die met elkaar, de orgaansystemen en onderdelen van de wervelkolom zijn verbonden. Deze acupunctuurpunten hebben elk hun eigen functie en door ze aan te prikken met naalden of op een andere manier te behandelen (acupressuur, acupunctuurcrème of het branden van moxa) kan de energie (Qi) van het lichaam worden gestuurd en in balans worden gebracht.

5-elementen leer

Een ander belangrijk onderdeel van de TCM is de 5-elementen leer, waarbij de 5 elementen verweven zijn in alle onderdelen van ons lichaam, voeding en eigenlijk alle aspecten van het leven. De 5 elementen zijn Vuur, Aarde, Metaal, Water en Hout. Bij elk van deze elementen horen bepaalde organen, ziektes, emoties, voedingsmiddelen en weersomstandigheden/jaargetijden. Al deze aspecten hebben invloed op het lichaam en kunnen ziekte veroorzaken.

Ziektes kunnen vanuit verschillende elementen worden veroorzaakt en zullen daarom, ook als de symptomen hetzelfde lijken, bij elke patient vanuit een ander oogpunt moeten worden benaderd. Zo kunnen longproblemen bijvoorbeeld worden veroorzaakt door problemen van het element Aarde, Hout of Water. Er zijn dus geen vaste punten die je bij elk (long)probleem “standaard” kunt gebruiken, maar er zal moeten worden gekeken naar de oorsprong van het probleem.

Verschijnselen waarbij acupunctuur een uitkomst kan bieden

De World Health Organization (WHO) heeft in 2003 een rapport gepubliceerd waarin de resultaten van eerdere onderzoeken is samengevat. Hun conclusie is dat er wetenschappelijk bewijs bestaat, dat acupunctuur werkt voor tenminste de volgende aandoeningen bij mensen:
Lage rugpijn, nekpijn, knie-pijn, schouderpijn, Ischias-pijn en verstuikingen/verrekkingen/ontwrichtingen.
Voor de volledige lijst zie:

ACUPUNCTURE: REVIEW AND ANALYSIS OF REPORTS ON CONTROLLED CLINICAL TRIALS

In de diergeneeskunde wordt acupunctuur voornamelijk toegepast bij

•       Pijnklachten,
  •       Hoefbevangenheid,
  •       Bewegingsstoornissen (o.a. artrose en peesproblemen),
  •       Neurologische stoornissen (ataxie, hoofdschudden),
  •       Maagdarmproblemen,
  •       hormonale verstoringen,
  •       Huid- en longproblemen,
  •       Problemen op het emotionele vlak en
  •       ter ondersteuning van een Chiropractische behandeling

Ik pas dus ook altijd acupunctuur toe voorafgaand aan een chiropractische behandeling om het effect daarvan te versterken. Daarnaast kan ik acupunctuur inzetten bij die paarden of aandoeningen van het bewegingsstelsel, waarvoor een Chiropractische behandeling te heftig zou zijn. Ik hoef hierbij niet perse naaldjes te gebruiken, want ik kan de acupunctuurpunten ook op een niet invasieve manier stimuleren.

Het kan goed worden gecombineerd met Westerse geneeswijzen.

Acupunctuur versus Dry-needling:

De opleiding tot veterinair acupuncturist is veel uitgebreider en langer dan die voor Dry-Needling. Iemand die Dry-needling toepast, plaatst naalden in Triggerpoints in de spieren en behandeld zo myofasciale pijn. Als Veterinair Acupuncturist bekijkt men het dier in zijn geheel, inclusief de Orgaan-systemen en de functies van deze systemen zoals die in de Traditionele Chinese Veterinaire Geneeskunde (TCVM) worden gezien. Een acupunctuurbehandeling is dus niet alleen gericht op het behandelen van pijn via Triggerpoints. Daarnaast streeft men bij een acupunctuurbehandeling namelijk naar het herstellen van de balans in de Orgaansystemen en het gehele dier. Hierdoor kunnen problemen bij de basis worden aangepakt en blijven de verschijnselen van disbalans uiteindelijk langer weg. Een voorbeeld van disbalans in een Orgaansysteem die vaak voor bewegingsproblemen zorgt, is die van de Nierenergie (niet te verwarren met de nieren zoals de westerse geneeskunde die ziet).